Begeleid bezoek aan Havenhuis Antwerpen – VOLZET
Begeleid bezoek aan Havenhuis Antwerpen – VOLZET Inschrijven kan t.e.m. maandag 15 mei 2017!
Vond plaats op zondag 21 mei 2017 - 15u
Zaha Hadidplein 1 2030 Antwerpen
€ 5,00 (leden en familie) - € 20,00 (niet-leden) - €5 voor leden ie-net, AIG en familie

DEZE ACTIVITEIT IS VOLZET!

Zaha Hadid Architects, de ontwerpers van het Havenhuis, stonden voor een bijzonder complexe uitdaging.

Ze moesten de oude brandweerkazerne op het terrein, een beschermde replica van een vroeger Hanzehuis, integreren in het nieuwe project. Het uiteindelijke ontwerp is het resultaat van heel wat studies, zoals een historisch onderzoek en een onderzoek naar de geschiedenis en erfgoedwaarden van het terrein. Het resultaat bestaat uit twee met elkaar verbonden hoofdvolumes. Een dynamisch balkvormig volume verrijst boven het bestaande gebouw en bekrachtigt in visueel opzicht de voormalige brandweerkazerne, nu volwaardig onderdeel van de nieuwe constellatie. Een externe brug zorgt voor de integratie van het bestaande gebouw met de nieuwe uitbreiding.

De uitbreiding heeft een volledig glazen gevel die rimpelt als golven en daardoor het complexe spel van tinten en kleuren in de lucht weerspiegelt. Daarmee verwijst ze naar de uitzonderlijke locatie van het gebouw, omgeven door water. De perceptie van een glazen massa geslepen om het nieuwe gebouw een fonkelende verschijning te geven, speelt in op het thema van Antwerpen als diamantstad.

Het volledige Havenhuis – met zijn opvallende en uiterst hedendaagse glazen bovenbouw – is een metafoor voor de haven van de 21e eeuw: een haven die klaar is voor de toekomst.

Om 15u start de rondleiding aan de voorpoort van het Havenhuis op het Zaha Hadid plein, en eindigt om 16u30.