Bezoek aan de Boekentoren en het Paviljoen Charles Vandenhove – VOLZET
Vond plaats op dinsdag 17 april 2018 - 18:30
Vandenhove-Paviljoen, Rozier 1, 9000 Gent
€ 0,00 (leden en familie) - € 10,00 (niet-leden) - Gratis voor AIG-leden en partner

Om 18u30 verzamelen we in het nieuwe Vandenhove-Paviljoen naast de Boekentoren voor een algemene introductie over de restauratie van de boekentoren. Dit icoon van modernistische architectuur van Henri Van de Velde werd gebouwd van 1936 tot 1942. Van de Velde – die ook 10 jaar gedoceerd heeft aan UGent – heeft niet alleen het gebouw ontworpen, maar ook het buitenschrijnwerk, vloerpatronen, klinken, meubilair… Tijdens WO II werd de toren gebruikt als basis voor luchtafweer, en nadien was het dan ook noodzakelijk om een bijkomende afdichting aan te brengen op het brutalistisch beton. In 2012 is de UGent gestart met de restauratie van de toren en het gehele complex.

Voor het werfbezoek zijn 4 gidsen voorzien die actief bij het project betrokken zijn: bouwheer UGent, Studiebureau Greisch, Architecten Robbrecht en Daem, Architecten BARO.

Er is een bezoek voorzien aan de leeszaal, handschriftenzaal, kantoren, gelijkvloers torenverdieping, en een deel van de werf. Veiligheidsschoenen of stevige wandelschoenen zijn aangeraden.