Tuupe tegoare: Planten als droagers van oens irfgoed
Vond plaats op vrijdag 1 december 2017 - 19:45
Crypte van het Lakenmetershuis, Vrijdagmarkt 24, 9000 Gent
€ 13,00 (leden en familie) - € 18,00 (niet-leden)

Ofte: Planten als dragers van ons erfgoed.

Inschrijven kan onderaan deze pagina.

Goede tradities zijn er om in ere te houden. Naar goede gewoonte komen we eind dit jaar opnieuw tuupe tegoare voor een amusante Gentse dialectavond. Em. prof. dr. Marcel De Cleene neemt ons mee naar zijn wondere plantenwereld en de invloed die zij uitoefen(d)en op de menselijke cultuur.

Planten speelden ooit — of spelen nog steeds — een belangrijke rol in religieuze ceremonies. Het hoge aanzien van die antieke cultusplanten zindert vandaag de dag nog door in ons hedendaags taalgebruik (o.m. “hout vasthouden”, “slapen als een roos”), de plantensymboliek (rozen, lelies, immergroene planten op kerkhoven,…) en zelfs in cultussen (wierook, palmtakjes, hosties,…). Na een korte inleiding over het animistisch denken van de heidense mens, worden aan de hand van een beamerpresentatie tal van voorbeelden gegeven van het hedendaags gebruik van planten in de symboliek, mythologie en cultus. Vele dagelijkse dingen worden in hun culturele context geplaatst en brengen dus inzicht bij een geïnteresseerd publiek, da wel eu weurdeke Gensch zal moete verstoan.

We ronden af tegen 22u30 en zoals nog een goede traditie het wilt, bieden we twee consumpties aan voor tijdens de pauze of als afsluiter.

Parkeergelegenheid in de parkeergarage van de Vrijdagmarkt (volg parkeerroute, parking P1).

Marcel De CleeneProf. Marcel De Cleene schreef samen met Marie Claire Lejeune het Compendium van Rituele Planten in Europa (1ed. 1999; 4de druk 2008), een turf van 1454 pagina’s. De Engelse vertaling werd op 23/10/2003 voorgesteld in de Chelsea Physic Garden in London (Compendium of Symbolic and Ritual Plants in Europe). Mens en Cultuur, Gent. In 2008 verscheen van zijn hand “De Plantencode” bij het Davidsfonds. Hij legt nu de laatste hand aan een referentiewerk over dieren als dragers van cultuur.