Restauratie Cavaillé-Coll orgel in Sint-Niklaaskerk te Gent
Vond plaats op maandag 11 juni 2018 - 19u
Sint-Niklaaskerk, Korenmarkt, 9000 Gent
€ 8,00 (leden en familie) - € 15,00 (niet-leden)

In 1853 liet de liberale pastoor Desiré Verduyn in zijn St.-Niklaaskerk te Gent een groot nieuw orgel bouwen door de befaamde (en dure) Parijse orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll. Het orgel dat in 1856 werd opgeleverd was zeer fraai afgewerkt en maakte gebruik van de nieuwste technieken van die tijd. Cavaillé-Coll omschreef het als “één van de beste instrumenten die mijn ateliers hebben verlaten”. Na ongeveer 100 jaar dienst werd het orgel met het oog op de restauratiewerken van de kerk ingepakt in een houten kist. In 2010 werd het bij de voltooiing van de restauratiewerken van de middenbeuk van de kerk weer uitgepakt. De ondersteuning van de doksaalvloer werd aangepakt en het orgel werd gelift en waterpas gebracht in 2013.

Eind 2017 richtte de Stad Gent een expertengroep op, voorgezeten door schepen ir. Christophe Peeters en prof. ir. Patrick De Baets, met als opdracht de restauratie van het instrument voor te bereiden en te begeleiden. Musicoloog, organoloog en organist Paul Peeters, verbonden aan het wereldvermaarde Göteborg Organ Art Centre (GoArt), en Paul De Maeyer, organist van de Augustijnenkerk te Gent, maken onder andere deel uit van de commissie. Zij zijn bereid gevonden om speciaal voor AIG een leerrijk avondprogramma in elkaar te steken over het fantastische Cavaillé-Coll orgel van de St.-Niklaaskerk.

Definitief programma

19u: Presentaties over muzikale, bouwkundige, organologische aspecten van restauratie van kerk, doksaal en orgel
21u: Rondleiding in de kerk en in het orgel
22u: Afsluitende drink

Met medewerking van Jan De Block (architect Stad Gent), Paul Peeters (GoArt, Göteborg), Ignace Roelens (architectenbureau Bressers).

Muzikale intermezzo’s door Paul De Maeyer (organist St. Stefanus, Gent), Michel Robert (organist kathedraal Valence), Philippe Lefebvre (organist kathedraal Notre Dame, Parijs).