Werkgroep energie: Een waterstoftrein in de Gentse haven?
Werkgroep energie: Een waterstoftrein in de Gentse haven? Inschrijven kan t.e.m. maandag 8 oktober 2018!
Vond plaats op woensdag 10 oktober 2018 - 20u
Geuzenhuis - De Zuilenzaal, Kantienberg 9, 9000 Gent

Leden en familie

Niet-leden

In de Haven van Gent leven heel wat innovatieve ideeën rond energie en mobiliteit.

Alle hebben ze tot doel de koolstofafdruk van de industrie en het transport in het havengebied te verkleinen door het nuttig aanwenden van restenergiestromen en hernieuwbare energiebronnen.

Eén van de concrete denkpistes is: de elektriciteit die afkomstig is van windturbines en zonnepanelen die in het havengebied zijn opgesteld om te vormen in waterstof, door de elektrolyse van water. Deze waterstof kan dan gebruikt worden voor transporttoepassingen en als grondstof in de industrie.

Tractebel Engie en Alstom Transport slaan de handen in elkaar om een reizigerstrein te bedenken tussen Gent en Zelzate, die waterstof als brandstof gebruikt.

De voordelen zijn legio: waterstof kan gemakkelijker opgeslagen worden dan elektriciteit; aan boord van de trein wordt de waterstof terug in elektrische stroom omzet; met deze stroom worden de elektromotoren aangedreven. Op die manier heb je een volwaardige emissievrije elektrische trein, zonder dat je daarvoor dure bovenleidingen hoeft te installeren.

ir. Yves Carels (Alstom) zal de werking van de waterstoftrein komen toelichten en ir. Patrick Lafontaine (Tractebel Engie) zal informeren over de werking van waterstof als energiebron.

Na de lezing kan u verder napraten op de receptie.

Met dank aan: