Geleid bezoek Floraliën – UITGESTELD NAAR 1 MEI 2021
Geleid bezoek Floraliën – UITGESTELD NAAR 1 MEI 2021 Mijn Paradijs, een wereldse tuin
Inschrijven kan t.e.m. vrijdag 30 april 2021!
Vond plaats op zaterdag 2 mei 2020 - 10:00-12:00
Gent ICC | Van Rysselberghedreef 2 | 9000 Gent

Floraliën 2020

AIG-leden en familie

Niet-leden

Ons bezoek aan Floraliën Gent 2020 is verplaatst naar 1 mei 2021.

Het vijfjaarlijkse bloemen- en plantenfestival zal doorgaan in de vertrouwde gebouwen van ICC, de Floraliënhal en het Kuipke. Een gids begeleidt ons in een binnentuin van 1,5 ha en langs een ontdekkingsparcours van 1,5 km, met meer dan 500.000 bloemen en planten.

Thema

“Mijn paradijs, mijn wereldse tuin” wordt het thema van de volgende Floraliën. In onze maatschappij zijn mensen steeds meer op zoek naar stilte en rust, naar zichzelf en naar hun persoonlijk paradijs. Dat paradijs ligt voor iedereen op een andere plaats. Sommigen vinden het in hun groene huiskamer, anderen voelen zich dan weer het best in een park of in hun eigen tuin. Wim Opbrouck siert het campagnebeeld van de volgende editie als engel met vleugels van bloemen. De acteur verloor zijn hart volledig aan de stad Gent en drukte in het verleden ook duidelijk zijn stempel op het leven in onze stad.

Inspiratiebronnen

Andere inspiratiebronnen voor het thema zijn een afdruk van de tuin van bisschop Triest en het Lam Gods van de Vlaamse meester Van Eyck. Op de afdruk zijn een nutstuin en een lusttuin te zien met zowel inheemse als uitheemse planten. Op die manier wordt een beeld geschetst rond de migratie van bloemen en planten. Van Eyck schilderde het Lam Gods in onze stad en miljoenen bezoekers komen elk jaar zijn meesterwerk bewonderen. In 2020 viert Gent Van Eyck en het Lam Gods met heel wat evenementen. Het middenpaneel van het Lam Gods toont een paradijselijke middeleeuwse tuin vol symboliek. Het is een weelderig decor van planten en bloemen. Bioloog Paul Van den Bremt en apotheker Hilde Van Crombrugge herkennen er maar liefst 75 verschillende soorten bloemen in. De kleuren van het werk komen tijdens Floraliën tot bloei in feeërieke spektakels. De bloemen die in het Lam Gods voorkomen zal je dan ook kunnen ruiken.