TechBoost! – Naar een duurzaam en gezond woningenpark
TechBoost! – Naar een duurzaam en gezond woningenpark Naar een duurzaam en gezond woningenpark
Inschrijven kan t.e.m. woensdag 17 maart 2021!
Vond plaats op donderdag 18 maart 2021 - 19.-21 u.

TechBoost! 2021

AIG-lid

UGain-alumni

Student FEA

Personeel FEA

Personeel FBW

Genodigde

ie-net

Niet-lid

De presentatie van prof. Arnold Janssens is hier beschikbaar

De presentatie van Yves Lambert is hier beschikbaar

Met dank aan de sponsors:

De UGent en alumnivereniging AIG nodigen alle studenten en alumni van de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur uit voor de achtste editie van TechBoost!

Het principe van TechBoost! is ‘Boost uw technische kennis door een les van topexperten over een actueel relevant thema’.

Naar een duurzaam en gezond woningenpark. Ontdek hoe ingenieurs en architecten oplossingen ontwikkelen voor klimaatneutrale gebouwen met de medewerking van prof. Arnold Janssens (FEA – UGent- foto: rechts) & Yves Lambert (Active House Alliance – foto: links).

De Europese Unie streeft naar een klimaatneutrale economie tegen 2050, als antwoord op de klimaatakkoorden van Parijs. Voor het gebouwenpark, waarvan het woningenpark het grootste aandeel heeft in de emissies, zijn de uitdagingen gigantisch. Zowel doorgedreven maatregelen van energie-efficiëntie, zoals thermische isolatie, als een verschuiving van fossiele brandstoffen naar koolstofarme energie, bijvoorbeeld door het gebruik van warmtepompen, zijn hiervoor nodig op een ongekende schaal. Tegelijk laat het binnenklimaat in heel wat woningen te wensen over, en is er ook op dat vlak een inhaalbeweging nodig om te kunnen spreken van een duurzamer woningenpark. Het gebrek aan goede ventilatie is bijvoorbeeld tijdens de COVID-19-pandemie een pijnpunt gebleken in heel wat gebouwen.

Arnold Janssens verricht als hoogleraar bouwfysica, samen met de leden van zijn onderzoeksgroep, sinds 20 jaar onderzoek naar het energiegebruik en het binnenklimaat in gebouwen. In zijn les legt hij uit wat de klimaatdoelstellingen en het duurzaamheidsstreven betekenen voor de bouw- en installatietechnische keuzes in het woningontwerp, geïllustreerd aan de hand van recente demonstratieprojecten voor nieuwbouw en renovatie. Hij gaat in op de evolutie en het belang van de regelgeving voor energieprestatie en binnenklimaat in gebouwen, de impact ervan op het reële energiegebruik van woningen, en de wijzigingen die de klimaatsverandering en de COVID-19-crisis voor het ontwerp van gebouwen kunnen veroorzaken.

Yves Lambert legt in zijn les verder uit wat de meest recente technologische ontwikkelingen zijn in de bouwindustrie, en welke functie slimme, geconnecteerde systemen hebben. Hij spreekt als voorzitter van de Active House Alliance, een kennisnetwerk dat tot doel heeft de bewoner centraal te stellen in het ontwerp van gezonde en comfortabele woningen zonder milieu-impact.

Tijdens het webinar zal het mogelijk zijn om vragen te stellen.

De ingeschreven personen ontvangen op 17/03 een bericht van no-reply@zoom.us met een gepersonaliseerde link voor deelname.

De inschrijvingen zijn afgesloten. Contacteer AIG@UGent.be indien u vragen hebt.

In samenwerking met: