Tentoonstellingsproject: Belgen in China. Technology transfer, culturele import – AFGELAST Inschrijven kan t.e.m. maandag 9 november 2020!
Vond plaats op donderdag 12 november 2020 - 18:30
Vandenhove-paviljoen, Rozier 1, 9000 Gent

Tentoonstellingsproject: Belgen in China

leden en familie

niet-leden

HET EVENT IS AFGELAST

Souvenirs de Chine: het verhaal van Belgische ingenieurs en dokters in de periode van 1905 – 1908

Deze geleide tentoonstelling zal plaatsvinden in het Vandenhove-paviljoen. Tijdens deze tentoonstelling krijgen we een kijk op exclusief naslagwerk van de Gentse ingenieur François Nuyens, en de Brussel-Gentse dokters gebroeders Spruyt. Zij waren begin van de 20e eeuw, onafhankelijk van elkaar, betrokken bij de aanleg van spoorwegen in China en van de uitbouw van het tramnetwerk in de Belgische Concessie te Tianjin. Nuyens heeft een uitgebreid verslag van zijn reis en verblijf bijgehouden, en de gebroeders Spruyt hebben veel gefotografeerd. De documenten en foto’s geven enerzijds een inzicht in wat de Belgen daar hebben verricht, en het materiaal toont vooral ook hoe zij die voor hen vreemde cultuur percipieerden. Dr. A. Spruyt (1871-1956) was bovendien verzamelaar, en heeft een rijke collectie religieuze voorwerpen, sier- en gebruiksvoorwerpen meegebracht naar België.

Het reisverslag van Nuyens is bewaard en het onderwerp van een rijk geïllustreerde publicatie die wordt voorbereid door dr. Mathieu Torck (UGent) en dr. Johan Mattelaer. De foto van de gebroeders Spruyt, en de collectie, geschonken aan het Bijlokemuseum, worden nu bewaard door het STAM (in Gent). De foto’s en voorwerpen werden nog nooit getoond.

De tentoonstelling in VANDENHOVE volgt drie lijnen: (1) het werk aan spoor en tram van de drie Belgen in China; (2) de beleefde, verwonderde persoonlijke kijk ‘van buiten uit’ op het vreemde China van Nuyens en Spruyt; (3) de verzamelde ‘souvenirs’ (7e tot 19e eeuw) en de aantrekkingskracht van het exotisme. Ze wordt gerealiseerd i.s.m. met het STAM.

Programma:

18.15 u.: Onthaal

18.30 u.: Inleidende uiteenzetting in het auditorium

19.00 u.: Bezoek publicaties en tentoonstelling

Naar aanleiding van de coronamaatregelingen zijn er max. 30 personen toegelaten in het auditorium. Voor het bezoek aan de publicaties en de tentoonstelling zal de groep verdeeld worden met maximaal 15 personen per bezoek. Iedereen is verplicht om een mondmasker te dragen.