Werkgroep energie: Kernenergie in het energielandschap van de toekomst
Werkgroep energie: Kernenergie in het energielandschap van de toekomst Inschrijven kan t.e.m. maandag 21 november 2022!
Vond plaats op dinsdag 29 november 2022 - 20 u.
Geuzenhuis, Kantienberg 9, 9000 Gent

Lezing werkgroep energie

AIG-leden

Niet-leden

De werkgroep energie organiseert een nieuwe lezing ‘Kernenergie in het energielandschap van de toekomst’ met Patrick Moeyaert.

De internationale wil om de uitstoot van CO2 in snel tempo te verminderen en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne hebben de discussie over de nucleaire technologie voor energieopwekking terug naar voor geschoven. De nucleaire industrie toont zich ambitieus en zelfzeker en sprokkelt goodwill door het benadrukken van het klimaatvriendelijk karakter van haar vorm van energieopwekking. Maar is die industrie en, ruimer gezien, de wereld wel klaar om op korte termijn een (vernieuwde) rol van belang te spelen in het energielandschap?

Deze presentatie zal elementen aanreiken die helpen de technologische evoluties, de ambities, de maturiteit en de marketing genuanceerd te beoordelen.

Patrick Moeyaert studeerde af als burgerlijk natuurkundig ingenieur aan de RUG in 1979 richting kernwetenschappen. Sindsdien is hij actief in de nucleaire industrie zowel in België als internationaal. Hij werkte in Traction et Électricité in de departementen, core and fuel, system design, thermohydraulische ongevalsanalyses, severe accidents en ontwikkelde er in 1987 de eerste artificieel intelligente ongevalsprocedures.

Vanaf 1988 was hij 20 jaar actief in de kerncentrales van Doel, onder andere als directeur van de exploitatie, onderhoud en afvalbeheer. Daarna werkte hij als business developer voor GDF-Suez als projectleider van het franse bod voor de bouw van 4 kerncentrales in Abu Dhabi. Een hersenbloeding belette hem het project af te ronden. Daarna werd hij In Parijs operationeel directeur van de World Association of Nuclear Operators. Hij harmoniseerde er de performance assessment schema’s wereldwijd en voerde de rating van kerncentrales in op basis van zowel het design als de exploitatie.

Sinds 2015 is hij consultant voor de nucleaire industrie in binnen en buitenland. Hij is tevens een ervaren koordirigent.