Inauguraal event Actemium leerstoel: sustainable energy
Inauguraal event Actemium leerstoel: sustainable energy Inschrijven kan t.e.m. woensdag 9 november 2022!
Vond plaats op woensdag 16 november 2022 - 14:30
iGent toren technologiepark Zwijnaarde

inauguraal event Actemium leerstoel: sustainable energy

AIG lid

gratis

De onderzoeksgroep Industrial Systems Engineering (faculteit ingenieurswetenschappen UGent) en Actemium nodigen AIG leden uit op het inauguraal event van de Actemium leerstoel: sustainable energy.

14u30 Ontvangst met koffie

15u Welkom & toelichting leerstoel
Patrick De Baets, decaan faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur

15u15 Energiecrisis in de huidige context
Vincent Van Peteghem, Minister van Financiën

15u30 Towards the Sustainable Factory of the Future
Luc Clabout, Managing Director Actemium Belgium

16u00 Schets van het energievraagstuk in de industrie
Geert Jacobs en Burt Battel, Branch Managers Actemium Belgium

16u30 Aanpak leerstoel UGent & Actemium Sustainable Energy
Stijn De Vuyst

17u Netwerkreceptie

Naar betaalbare, betrouwbare & duurzame energie

De onzekere energiemarkt en klimaatdoelstellingen dwingen Europa zijn energietransitie te versnellen. Ook binnen de industrie is het cruciaal om snel te schakelen richting betaalbare, betrouwbare en duurzame energie.
Dit bereiken we door in te zetten op 3 belangrijke pijlers:

• Energie efficiëntie
  • Gebruik van lokale en groene energie
  • Flexibiliteit in energieproductie en -consumptie

Hiervoor starten wij van een holistische visie, die alle factoren in het energie-ecosysteem, zoals bronnen, distributiesystemen en verbruikers, in kaart brengt. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan variabele componenten zoals hernieuwbare energie, flexibele marktprijzen alsook de productieplanning. Zo leggen we de complexe puzzel, waar de industrie vandaag in de energietransitie voor staat en willen we door simulatie en optimalisatie het energievraagstuk oplossen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Energiebewuste planning en optimalisatie

Met deze leerstoel wil Actemium het academisch onderzoek naar energiebewuste optimalisatiemodellen bevorderen, meer bepaald het ontwikkelen van geavanceerde modellen en slimme oplossingstechnieken voor het ontwerp, de optimalisatie en de simulatie van duurzame productiesystemen.
We bundelen de academische kennis van UGent en de proces know-how van Actemium, om samen de opmars van AI en de beschikbaarheid van rekencapaciteit te vertalen in smart solutions voor onze industrie. Op microschaal, door bvb. lokaal en direct restwarmte te recupereren of uit te wisselen tussen bepaalde operations binnen het proces. Of op macroschaal, door operationele en tactische decision-making met geavanceerde planningssoftware en -solvers.
Het onderzoek wordt gevalideerd via use cases uit verschillende productiesystemen in diverse sectoren.