Bezoek Maritiem onderzoekscentrum (met Coastal & Ocean Basin en sleeptank) op Ostend Science park Inschrijven kan t.e.m. dinsdag 10 oktober 2023!
Vond plaats op dinsdag 10 oktober 2023 - 17u00
Ostend Science Park Wetenschapspark 8 8400 Oostende

Bezoek maritiem onderzoekscentrum

Leden en familie

gratis

Niet-leden

In september 2016 besliste de Vlaamse Regering om een nieuwe onderzoeksfaciliteit te bouwen in Oostende met een sleeptank en een golfbassin (Coastal & Ocean Basin, COB). Tegen eind 2023 zijn deze faciliteiten operationeel.

Costal & Ocean Basin

Het COB is een samenwerking tussen de Universiteiten van Gent en Leuven en het Waterbouwkundig Laboratorium. In deze golftank van 30 x 30 m² kunnen schaalmodellen onderworpen worden aan zowel golven als stroming en wind. Verschillende golfschotten zullen toelaten om een multi-directioneel golfklimaat te realiseren in combinatie met stroming tot 0,4 m/s. Bijkomend kan windbelasting aangebracht worden tot een maximale snelheid van 70 km/u. Het bassin is breed inzetbaar in verschillende domeinen en markten zoals golf- en getijdenenergie, offshore engineering, kustwaterbouwkunde of golf/stroming-vegetatie interactie.

Het bezoek start om 17u, met aansluitend receptie met sandwiches en drankje.