De elfde Gouden Medaille Gustave Magnel
De elfde Gouden Medaille Gustave Magnel 2009: Juan José Arenas de Pablo (Spanje) - Third Millenium Bridge over the Ebro river in Zaragoza

Op vrijdag 27 november had de plechtige uitreiking plaats van de elfde Gouden Medaille Gustave Magnel in het auditorium van het laboratorium Magnel voor Betononderzoek in het Technologiepark te Zwijnaarde.

De elfde laureaat is prof. Juan José Arenas de Pablo, burgerlijk ingenieur en gediplomeerde in 1963 van de polytechnische Universiteit van Madrid. Het bekroonde bouwwerk betrof de “Third Millenium Bridge” over de rivier Ebro in Zaragoza, Spanje.

Een bomvol auditorium werd verwelkomd door de directeur van het Magnel laboratorium en tevens decaan van de faculteit Ingenieurswetenschappen prof. dr. ir. Luc Taerwe. Na de opening van de academische zitting door de voorzitter van AIG prof. dr. ir. Patrick De Baets was het terug de beurt aan prof. Taerwe, die in een zeer gesmaakte uiteenzetting de evolutie gaf van het bouwen met beton sinds de periode van Magnel en zijn voorstel van toren voor de expo ’58 tot de meest recente en hoogste toren, de Burj Dubai. Nadien gaf prof. Taerwe, die ook voorzitter was van de Wetenschappelijke Jury een overzicht van de voorbije tien laureaten, die bekroond werden met de Gouden Medaille Magnel. Daarop stelde de secretaris van de Wetenschappelijke Jury prof. dr. ir. Philippe Van Bogaert de levensloop van de laureaat voor.

Het hoogtepunt van de zitting was de uitreiking van de Gouden Medaille Magnel, waarna de laureaat een rijk gedocumenteerde uiteenzetting gaf over het bekroonde werk.

Het slotwoord van de zitting werd gebracht door ererector em. prof. dr. ir. Jacques Willems.

De avond werd afgesloten met een receptie, waarbij netwerking en het ontmoeten van collega’s in de branche centraal stond.
Vóór de academische zitting had in hetzelfde laboratorium een studienamiddag plaats over het betononderzoek in het laboratorium Magnel. Prof. Taerwe en diverse leden van het onder­wijzend personeel belichtten diverse aspecten, zoals structureel gedrag van betonconstructies, betontechnologische ontwikkelingen en de nieuwe trends in duurzaamheid betreffende beton, naast toelichtingen omtrent het IOF-consortium “Innovative Technologies for durable building materials” en techologische adviesdiensten. De beide programma’s samen brachten een zeer geslaagde namiddag bij de vakgroep Bouwkundige Constructies aan de UGent.

gustavemagnel1a