Jean Paul Van Bendegem: ‘Kans en toeval: hoe er mee omgaan?’
Vond plaats op dinsdag 22 november 2016 - 19.45 u
Geuzenhuis, Kantienberg 9, 9000 Gent - trapzaal
€ 5 p.p. voor leden ie-net en familie € 20 p.p. voor niet-leden op BE61 3631 5273 3917 van ie-net/KVIV OVL met vermelding 'Van Bendegem', 22/11/2016+ uw naam

jean-paul_van_bendeghem_kleur-1Wie kent Jean Paul Van Bendegem niet? Hij is zowel wiskundige als filosoof, professor logica en wettenschapsfilosofie en de geschikte man om ons interactief boeiend te vertellen over het spanningsveld tussen werkelijke kansen en hoe (slecht) we die inschatten.

Waarschijnlijkheden en kansen maken namelijk deel uit van het dagelijkse leven: de kans dat het regent, de kans dat de trein vertraging heeft, de kans de Lotto te winnen, … Maar wat zijn kansen eigenlijk? Hoe goed zijn wij mensen in het inschatten van kansen? Overschatten we? Onderschatten we? Voor dat laatste zal van het publiek trouwens de medewerking worden gevraagd. Ten slotte zal ook de moeilijke vraag wat toeval is en of toeval bestaat bekeken worden.

Maar het wordt zeker een luchtige voordracht en een wiskundige voorkennis is absoluut niet vereist.

pic_22-11-2016_vanbendegem_550

19.45 u aanvang lezing