Bezoek in STAM ‘Stad en universiteit, sinds 1817’
Vond plaats op donderdag 15 maart 2018 - 19:00
STAM, Godshuizenlaan 2, 9000 Gent
€ 12,00 (leden en familie) - € 18,00 (niet-leden)

Op 9 oktober 1817 werd in Gent de universiteit plechtig geopend. Alles begon met 4 faculteiten, 16 professoren en 190 studenten. Ze huisden in leegstaande gebouwen zoals kloosters, abdijen en in het Burgerlijk Hospitaal van de Bijloke. Vandaag is de Universiteit Gent uitgegroeid tot een van de grootste universiteiten in het Nederlandse taalgebied met meer dan 40.000 studenten en 9.000 personeelsleden.

Sinds die dag zoekt de universiteit haar plaats in de stad en is ze een vaste waarde in het straatbeeld geworden. Studenten zitten er op kot, haasten zich met de fiets van het ene gebouw naar het andere en duiken daarna in het uitgaansleven. Campussen palmen ruimte in en aan de skyline is een vierde toren verrezen, de boekentoren. Gent zou Gent niet zijn zonder. Minder zichtbaar maken proffen dankbaar gebruik van de stad als proeftuin voor onderzoek en experiment.

De tentoonstelling kijkt terug op de wisselwerking tussen stad en universiteit in de afgelopen tweehonderd jaar en onderzoekt kansen voor de toekomst. Waarom kreeg Gent een universiteit? Waarin verschilt het studentenleven van nu met dat van vroeger? Welke mogelijkheden biedt het rijke en diverse patrimonium van de universiteit? Ook de protesten, betogingen en de strijd om de vernederlandsing komen aan bod.

‘Stad en universiteit. Sinds 1817’ is een STAM-tentoonstelling over de universiteit, de stad en vooral over hoe ze samenleven – gisteren, vandaag en morgen.