TechBoost! 2022 – Innovaties in geluids- en hoortechnologie
TechBoost! 2022 – Innovaties in geluids- en hoortechnologie Hoe individu en omgeving voordeel halen uit modelleren en analyseren van horen en luisteren
Inschrijven kan t.e.m. maandag 2 mei 2022!
Vond plaats op dinsdag 3 mei 2022 - 19 u.
Ufo, Sint-Pietersnieuwstraat 33, 9000 Gent

TechBoost! 2022

AIG-lid

UGain-alumni

Student FEA

Personeel FEA

Genodigde

ie-net lid

Niet-lid

Bekijk hier de foto’s van Techboost

prof. Dick Botteldooren en prof. Sarah Verhulst (FEA – UGENT)

Auditieve en spraaktechnologieën zijn alom tegenwoordig in onze nieuwe digitale wereld. Daarbinnen vormen de hearable- en hoorapparatensectoren een globale markt die jaarlijks 4 tot 6% groeit. Dit verrast niet als we weten dat 20% van de globale populatie aan hoorschade lijdt en dat vroegdetectie en -behandeling kost-effectieve methoden zijn om de socio-economische gevolgen van gehoorschade te beperken.

Dagdagelijks geluid heeft echter nog een veel ingrijpender invloed op een samenleving die erdoor overspoeld wordt. Een diepgaand begrip van hoe mensen geluid ervaren en begrijpen laat ons toe om concepten van stedelijke geluidsplanning toe te voegen aan het ontwerp van steden die de (mentale) gezondheid van hun inwoners bevorderen. Sensornetwerken uitgerust met slimme interpretatie van het geluid laten toe om de hartslag van de stad te monitoren en in te grijpen waar nodig.

Elektronisch verrijken van de geluidsomgeving in een context van slimme-ruimtes kan de levenskwaliteit en de ontwikkeling van groepen met speciale behoeftes zoals mensen met dementie of vroeggeboren baby’s aanzienlijk verbeteren. Begrijpen hoe het menselijk brein in ontwikkeling, tijdens zijn volle ontplooiing en bij verminderde capaciteit omgaat met geluid, laat toe om dergelijke technologieën op onderbouwde wijze te ontwikkelen. Een boeiende wereld van interdisciplinariteit waar we de deelnemers aan deze TechBoost! willen op trakteren.

prof. Sarah Verhulst verricht onderzoek naar nieuwe technologieën rond hoordiagnostiek en audiosignaalverwerking. De innovatie vertrekt vanuit de neurofysiologische basis van het gehoor en inspireert zo nieuwe applicaties voor hoorapparaten en machinaal horen. Denk maar aan slimme oortjes die je helpen converseren in rumoerige ruimtes, of robuuste spraakherkenning wanneer Siri of Alexa op restaurant gebruikt worden. In haar les vertrekt ze vanuit precisiegehoordiagnostiek en auditieve modellen om zo gepersonaliseerde algoritmen te ontwikkelen voor hearables. Ook beschrijft ze hoe een hybride vorm van machinaal leren en neurowetenschappen gebruikt kan worden om een nieuwe generatie, real-time en mens-geïnspireerde audioverwerkingssytemen te ontwerpen. Haar onderzoek wordt o.a. gefinancierd door de European Research and Innovation councils en verwierf reeds meerdere wetenschappelijke prijzen.

prof. Dick Botteldooren verricht onderzoek naar omgevingsgeluid en hoe dit door mensen ervaren en begrepen wordt. Door beter te begrijpen hoe het menselijk brein omgaat met geluid wil hij machinaal luisteren als onderdeel van artificiële intelligentie verder ontwikkelen. Luisteren gaat een stap verder dan horen en omvat eveneens het toekennen van betekenis aan geluiden, bronherkenning en het realiseren van context bewustzijn. Machinaal luisteren op een mens-imiterende manier te ontwikkelen wordt de kennis van collega’s uit de gezondheidswetenschappen en de psychologie concreet gemaakt. Deze kennis en technologie wordt toegepast in slimme sensoren en -stadsplanning, maar daarnaast richt startend onderzoek zich vooral op toepassing in slimme ruimtes die een gevoel van veiligheid en mentaal herstel bevorderen en op meeslepende mens-machine interactie. In zijn les zal Dick Botteldooren vooral deze wisselwerking tussen begrijpen van de mens als systeem en toepassingen aan bod laten komen.

Programma:

• 18.30 u.: Onthaal
  • 19.00 u.-21 u.: Verwelkoming en TechBoost!-les
  • 21-23 u.: Netwerkreceptie in het Ufo

Het event zal georganiseerd worden met naleving van de op de datum geldende maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het Covid-19 virus.

Sponsors:

In samenwerking met: