Fietstocht langs de bruggen over de Ringvaart van prof. Vandepitte
Fietstocht langs de bruggen over de Ringvaart van prof. Vandepitte Inschrijven kan t.e.m. dinsdag 1 september 2020!
Vond plaats op zaterdag 5 september 2020 - 9.00 u.-12.30 u.
Feestzaal Molenhof, Heerweg-Noord 33, 9052 Gent

Fietsen langs de bruggen van Vandepitte

leden en familie

niet-leden

Vooraleer wijlen prof. Daniël Vandepitte (1922-2016) aan de Universiteit Gent aangesteld werd, was hij als ingenieur van Bruggen en Wegen verbonden aan de toenmalige Dienst van de Ringvaart. In deze functie kreeg hij in de jaren 1950 de unieke kans om 19 wegbruggen en 6 spoorwegbruggen van diverse types te ontwerpen over de Ringvaart, waaronder vier originele in zichzelf verankerde voorgespannen hangbruggen. De fietstocht o.l.v. em. prof. Luc Taerwe brengt ons via mooie rustige fietsroutes langs een aantal van die bruggen maar eveneens langs meer recente bruggen. Hier en daar wordt een halte ingelast om de bruggen te bekijken.

Programma:

• 9.00 u.: Samenkomst voor een inleidende uiteenzetting en praktische richtlijnen.
  • 9.45 u.: Vertrek van de fietstocht van een 25-tal km vanuit Zwijnaarde over Merelbeke tot Melle en terug.
  • 12.30 u.: Aankomst in Zwijnaarde