Lezing ‘Klimaatmodellering en impact op erfgoed’ + wijntasting
Lezing ‘Klimaatmodellering en impact op erfgoed’ + wijntasting Inschrijven kan t.e.m. donderdag 17 november 2022!
Vond plaats op dinsdag 22 november 2022 - 19.30 u. - 22 u.
Architectenzolder, Atelier 2.1 (2e verdieping), Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent

Lezing: Klimaatmodellering en impact of erfgoed en wijntasting

AIG-leden

Niet-leden

Bij deze temperaturen verlangt u misschien al terug naar zonnige terrasjes en een glaasje uitstekende wijn… Dat zonnig terrasje kunnen we u niet aanbieden, maar wel een kwalitatieve wijntasting, gecombineerd met een toelichting over klimaatmodellering en de impact van klimaatverandering op erfgoed. Kwestie van aandacht te besteden aan lichaam én geest!

Modelleren van klimaatverandering

Electrische auto’s, energieprijzen, hittegolven, overstromingen, droogte… dagelijks zien we nieuwsberichten die gelinkt zijn aan klimaatverandering. Geen zinnig mens stelt de impact van de mens op het klimaat nog in vraag, en de projecties van die klimaatverandering hebben verstrekkende gevolgen. Maar hoe zitten dergelijke modellen precies in elkaar? Hoe moeten we de betrouwbaarheid van die modellen inschatten, als een weerbericht voor één week al geen evidentie blijkt? Wat zijn de grote uitdagingen om klimaatmodellering nog te verbeteren? Prof. Steven Caluwaerts, verbonden aan het KMI én docent klimaatmodellering aan Universiteit Gent is uiteraard de geknipte persoon om deze vragen te beantwoorden.

Impact van klimaatverandering op erfgoed

Een stijging van de gemiddelde temperatuur brengt ook heel wat effecten met zich mee voor gebouwen. Naast een daling van de verwarmingsvraag en toename van oververhitting en actieve koeling, heeft klimaatverandering ook een specifieke impact op erfgoedgebouwen. Nemen de risico’s op schade toe of af? Het antwoord op die vraag blijkt zeer sterk te variëren. We zien meestal een afname van vorstproblemen, maar in bepaalde regio’s nemen de risico’s juist toe. Ook voor biologische aantasting zoals schimmels en houtaantasting blijkt er een uitgesproken impact te zijn voor onze gebouwen… Prof. Nathan Van Den Bossche vertrekt bij klimaatverandering en zoomt systematisch in tot op de schaal van poriën in bakstenen om te verklaren welke problemen (én opportuniteiten) ons te wachten staan.

Wijntasting

Om het thema van deze activiteit ook vanuit proefondervindelijke hoek te benaderen maken we een sprongetje naar de wijnwereld.  Sommelier-Conseil en wijndocent Anne De Kerpel heeft de uitdaging aangenomen om ons te vergasten op een degustatie met als rode draad “klimaat en erfgoed”.  Zijn cool climate wijnen met uitsterven bedreigd?  Of opent het erfgoed van oude rassen nieuwe perspectieven?

19u30: Modellering klimaatverandering
20u00: Wijntasting deel 1