Nocturne: De verborgen hoeken van de Sint-Baafskathedraal van Gent
Nocturne: De verborgen hoeken van de Sint-Baafskathedraal van Gent Inschrijven kan t.e.m. vrijdag 9 juni 2023!
Vond plaats op woensdag 14 juni 2023 - 18u45: welkom aan de hoofdingang van de kathedraal - 19u: start rondleiding
Sint-Baafskathedraal, Sint-Baafsplein, Gent

De verborgen hoeken van de Sint-Baafskathedraal

leden en familie

niet-leden

De kathedraal van Gent is een plek om niet snel te vergeten. Ze heeft zoveel verborgen hoekjes en verrassingen dat je er gemakkelijk een hele dag kunt doorbrengen. Een van de meest opvallende kenmerken van de kathedraal is de prachtige gotische architectuur. Het interieur is ongelooflijk indrukwekkend met hoge plafonds, gedetailleerde zuilen en glas-in-loodramen die de zonnestralen prachtig verspreiden.

In aanloop naar het Van Eyck jaar 2020 werd in de kathedraal een modern bezoekerscentrum gebouwd dat plaats biedt voor een onthaalcentrum een betere toegang voor minder validen, een virtuele rondgang door Gent en een waardige tentoonstellingsruimte voor het Lam Gods retabel. De ontwerpers van dit bezoekerscentrum, architecten Philippe Depotter en Wouter Valkenborgh van het bureau Bressers Architecten zullen ons in de kathedraal en het bezoekerscentrum rondleiden en de kathedraal vanuit een andere hoek belichten.

Daarop volgt een virtueel bezoek aan het Lam Gods. Met behulp van virtual reality technologie worden we meegenomen op een interactieve wandeling door de straten van Gent in de vijftiende eeuw, de tijd waarin het Lam Gods werd gemaakt. We kunnen zien hoe Gent er destijds uitzag, welke mensen er woonden en hoe het dagelijkse leven eruitzag. We leren er veel over de geschiedenis van de stad en de impact van het Lam Gods op de kunstwereld.

Het hoogtepunt van ons bezoek is natuurlijk het Lam Gods zelf. Het schilderij is zo gedetailleerd en levensecht dat het lijkt alsof we er middenin staan. We kunnen de emoties van de personages op het doek bijna voelen en krijgen een nieuwe waardering voor de enorme artistieke vaardigheid die nodig was om dit meesterwerk te maken.

18u45: welkom aan de hoofdingang van de kathedraal

19u00: architecturale rondleiding, bezoek aan crypte met virtuele rondgang door Gent, bezoek aan het Lam Gods

21u45: afsluitende drink in de Abt, op een boogscheut van de kathedraal

Gelieve op tijd aanwezig te zijn. Om 19u sluiten om veiligheidsredenen de deuren.