Lezing: de rol van brandstoffen in een duurzaam energie- en transportsysteem met prof. Sebastian Verhelst Inschrijven kan t.e.m. vrijdag 17 november 2023!
Vond plaats op maandag 20 november 2023 - 20u00
Geuzenhuis, Kantienberg 9, 9000 Gent

Lezing energie en duurzaamheid

AIG-leden (+ partner)

niet-leden

De rol van brandstoffen in een duurzaam energie- en transportsysteem

Presentatie: zie AIG-Fuels-Verhelst

Zijn biobrandstoffen nog erger dan fossiele brandstoffen? Is de opening die Europees werd gecreëerd voor de zogenaamde “e-fuels” een truc om toch fossiele brandstoffen te kunnen blijven gebruiken? Wat zijn “Sustainable Aviation Fuels”? In de lezing wordt de zin en onzin rond hernieuwbare brandstoffen geduid en worden tools aangereikt om per toepassing na te gaan welke duurzame energiedragers in aanmerking kunnen komen.

Sebastian Verhelst is hoogleraar aan de UGent en Associate Professor aan de universiteit van Lund (Zweden). Hij doctoreerde op waterstofmotoren en verricht sedert meer dan 20 jaar onderzoek rond hernieuwbare brandstoffen. Hij coördineert momenteel het Europese FASTWATER project, rond het gebruik van methanol in de scheepvaart; naast Vlaamse en federale projecten rond methanol, 2de generatie biobrandstoffen en waterstof.