Voorstellen werken Jozef Plateau- en Leo Baekelandprijs in combinatie met bezoek aan iGent
Vond plaats op woensdag 1 juni 2016 - vanaf 17 u
iGent, Technologiepark Zwijnaarde 15, 9052 Zwijnaarde
Deelname is gratis maar vooraf inschrijven is verplicht

Baekelandprijs:

Nick Casteele (Master of Science in de industriële wetenschappen: elektromechanica 2015)
Automatiseren anti-kleefbewerking bij dakpanmatrijzen

Elien Laforce (Master of Science in de industriële wetenschappen: chemie 2015)
Groene aldolcondensatie: Regeneratie van heterogene katalysatoren en reactie met furfural

Gieljan Vantyghem (Master of Science in de industriële wetenschappen: bouwkunde 2015)
Topologie optimalisatie als ontwerptool voor bouwkundige toepassingen

Plateauprijs:

Lies De Keer (Master of Science in Chemical Engineering 2015)
Improved understanding and optimization of the industrial synthesis of linear and branched polymers via a radical mechanism

Koen Alexander (European Master of Science in Photonics 2013)
How excitable microdisk lasers can be used as spiking neurons

Jelle Wieme (Master of Science in Engineering Physics 2015)
Development of accurate force fields for a Pareto screening of high-performance metal-organic frameworks

17:00u ontvangst
17:30u verwelkoming
17:35u inleiding door prof. Jan Vierendeels, voorzitter van de jury en voorstelling van de werken.
19:15u beraadslaging jury
19:15u bezoek
20:15u bekendmaking van de laureaten
20:20u receptie

Tijdens de beraadslaging van de jury is een bezoek voorzien in iGent, een nieuwbouw voor de 500 medewerkers van de dienst UGent TechTransfer en de vakgroepen Informatietechnologie (INTEC) en Elektronica en Informatiesystemen (ELIS) van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. Ook onderzoekers van imec en iMinds die verbonden zijn aan deze vakgroepen werken er.

iGent is uitgerust met laboratoria, leszalen en een datacenter, gedeeld door de centrale directie Informatie- en Communicatietechnologie en de beide vakgroepen.

Duurzaamheid geldt als rode draad in het project. Met onder meer een doorgedreven isolatie en zonwerende beglazing, op de zuidgevel een installatie met zonnepanelen die dient als vaste zonwering en stroomopwekker voor het gebouw, een systeem van passieve nachtkoeling voor de kantoren, vraaggestuurde verlichting, en de recuperatie van de restwarmte van het datacenter voor de verwarming van het gebouw, is het gebouw bovendien bijzonder energiezuinig (K29/E55).

Hier inschrijven