Tuupe tegoare
Tuupe tegoare Inschrijven kan t.e.m. donderdag 6 december 2018!
Vond plaats op vrijdag 7 december 2018 - 19:45
Crypte van het Lakenmetershuis, Vrijdagmarkt 24, 9000 Gent

Tuupe Tegoare

Lid AIG

Lid ie-net

Niet-lid

Getrouw aan goeie gewoontes komen we eind dit jaar opnieuw “Tuupe Tegoare” voor een amusante Gentse dialectavond.

Deel 1: Klap vanuit den Bak

Didier De Vreese, germanist en reeds 10 jaar vrijwillig aalmoezenier in de Nieuwewandeling in Gent, kruipt in de huid van André, een gedetineerde en psychiatrisch patiënt.

André heeft weer eens een slechte nacht achter de rug, mede dankzij een zoveelste grondslaper. Hij ziet het dan ook weer even helemaal niet meer zitten. Hij zaagt en klaagt echter niet, maar lacht alles weg in zijn sappig “Soulwax-Gents”, tuupe tegoare met zichzelf en met al wie het wil horen. Ook voor hem verzacht muziek de zeden! Want hoe loopt dit af? Slaagt hij erin te blijven lachen? De begeleidende muziek wekt de sfeer en het gemoed van André op.

Met zijn verhaal wil Didier muren slopen, celmuren, en ons meenemen naar een onbekende en vooral onbeminde wereld, waarin de bewoners het vooral fijn zouden vinden om als gewone mensen te worden behandeld. Dit is meteen ook de boodschap die Didier ons wil meegeven. De weerslag hiervan krijgen jullie mee in de vorm van een boekje. “Ik ben meer dan mijn feiten” is een verhaal in versvorm, vol poëtische en pakkende haiku’s.

Deel 2: Jacob van Artevelde en zijn tijd

Roger Van Bockstaele brengt ons terug naar de tijd van Gentse volksheld Jacob van Artevelde.

In 1337 was er weinig hoop én brood voor de Gentse bevolking. Gent telde in die tijd ongeveer 60.000 inwoners en was daarmee, na Parijs, de tweede grootste stad ten noorden van de Alpen. Gent was echter ook de bakermat voor het vervaardigden van lakens die, omwille van hun kwaliteit, gegeerd waren in de toen gekende wereld. De wevers hadden echter geen werk meer en de volderskuipen waren leeg. Er kon geen Engelse wol ingevoerd worden gezien het dynastiek conflict tussen Frankrijk en Engeland.

Rasverteller Roger vertelt in zijn sappige stijl over hoe Gent er in die tijd uitzag en over de oprichting van 52 erkende ambachtsgilden.

We ronden af tegen 22u30 en zoals nog een goede traditie het wilt, worden jullie 2 consumpties aangeboden voor tijdens de pauze of als afsluiter.

Parkeergelegenheid in de parkeergarage van de Vrijdagmarkt (volg parkeerroute, parking P1.)