TechBoost! 2023: ‘Elektrificatie van voertuigen’ – VOLZET
TechBoost! 2023: ‘Elektrificatie van voertuigen’ – VOLZET OPGELET! - INSCHRIJVINGEN VOORPROGRAMMA: zie onder
Inschrijven kan t.e.m. maandag 13 februari 2023!
Vond plaats op donderdag 16 februari 2023 - 19 u.
Ufo, Sint-Pietersnieuwstraat 33, 9000 Gent

Elektrificatie van voertuigen

AIG-lid

UGain alumni

Student FEA

Personeel FEA

ie-net lid

Niet-lid

De foto’s van TechBoost!’23 vind je hier

Welke innovatieve motortechnologieën mogen we verwachten en hoe kan er voldoende en betaalbare stroom voorzien worden?

Voorprogramma:

In de namiddag is er mogelijkheid voor een bezoek aan de Luminus elektriciteitscentrale in centrum Gent.

HIERVOOR DIENT MEN APART IN TE SCHRIJVEN! Een bezoek duurt 1u a 1u30, kies hier het tijdsslot dat het beste past.

Locatie voorprogramma: Luminus Centrale, Ham 68, 9000 Gent.

Aansluitend verwachten we jullie op het TechBoost! 2023 hoofdprogramma, met een interessante les, demonstraties en een netwerkreceptie!
Gelieve hier in te schrijven voor het hoofdprogramma.

Hoofdprogramma:

Sprekers:

prof. Peter Sergeant  (FEA – UGent/Flanders Make) en ir. Frank Schoonacker (Director corporate affairs Luminus/alumnus FEA – UGent)

Frank Schoonacker – Peter Sergeant

Het aantal hybride en zuiver elektrische wagens in België stijgt snel en bedraagt momenteel 7,5% van het voertuigenpark. De elektrische motoren en de vermogenselektronica in deze wagens moeten niet alleen voldoende krachtig en betrouwbaar zijn, maar ook een laag gewicht en zeer hoog rendement hebben. In Techboost! worden de verschillende motortechnologieën uitgelegd, en ook het typisch elektrisch verbruik van elektrische voertuigen op de markt. Vervolgens komen ook toekomstige trends aan bod, zoals het 3D printen van onderdelen van elektrische motoren, en het integreren van de elektronica in de motor. Een aantal voorbeelden van innovatieve aandrijvingen wordt getoond, waaronder de elektrische aandrijving in de racewagen van het UGent racing team.

Ondanks het hoge rendement heeft het groeiende elektrische wagenpark ook een toenemende impact op het elektriciteitssysteem. Vanzelfsprekend dienen elektrische voertuigen van – bij voorkeur CO2-vrije – elektriciteit voorzien te worden. De vraag zal dus zeker toenemen. Zowel voor elektriciteitsproductie als netten moet ook gekeken worden naar de bijkomende piekbelasting die een geëlektrificeerd wagenpark met zich meebrengt. Bijkomende flexibiliteit, die op termijn evenzeer door autobatterijen zal kunnen worden aangeboden, een gedifferentieerd productiepark en gerichte netinvesteringen zullen hierin een belangrijke rol spelen.

Bio

Peter Sergeant verricht onderzoek naar elektrische aandrijvingen met hoog rendement, hoge vermogensdichtheid en hoge betrouwbaarheid. Verschillende types van elektrische motoren/generatoren worden gemodelleerd en geoptimaliseerd, waarna prototypes worden gebouwd en getest: machines met axiale flux en dubbele rotor, synchrone reluctantiemachines, machines met permanente magneten, hogesnelheidsmachines, en speciale machines zoals elektrisch variabele transmissies voor hybride elektrische voertuigen. Nieuwe technieken zoals 3D printen dragen bij aan een nog hoger rendement en vermogen, zonder het volume of gewicht te verhogen. Om de hoge betrouwbaarheid van motoren te bereiken wordt gewerkt aan vijffasige machines, modulaire vermogenselektronica die “single points of failure” vermijdt, en aan het verlagen van destructieve elektrische piekspanningen op wikkelingen en elektrische stromen in lagers. In de Techboost! les zal de klemtoon liggen op motoren met hoog rendement en vermogensdichtheid, voor elektrische voertuigen.

Frank Schoonacker begon zijn carrière in de Power Generation Division van Siemens en was daardoor betrokken bij de bouw van de eerste generatie grootschalige combined cycles in België. Binnen de toenmalige publieke Belgische elektriciteitsproducent SPE – nu Luminus – doorliep hij daarna de verschillende activiteiten van het bedrijf. Momenteel heeft hij de leiding van het Departement Corporate Affairs.

Met dank aan de sponsors en studentenverenigingen: