Fabricage van de Oosterweel-tunnelelementen
Fabricage van de Oosterweel-tunnelelementen Werfbezoek met korte receptie
Inschrijven kan t.e.m. zondag 15 september 2024!
Afspraak op zaterdag 21 september 2024 - 08:45 - 12:00
Koffieweg, 8380 Zeebrugge

Werfbezoek

AIG-leden

gratis

Leden ie-net, UGain, FEA

gratis

Niet-leden

Stevige (veiligheids)schoenen, fluovestje en indien mogelijk een helm zelf meebrengen!

De Scheldetunnel, met een lengte van 1,8 km, beschikt over twee tunnelkokers voor drie rijstroken per richting, een centrale vluchtkoker en een aparte fietskoker. De tunnel verbindt de linkeroever van Antwerpen met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever. Hij vormt een bijkomende optie om de Schelde te kruisen (naast de Kennedy-, Waasland- en Liefkenshoektunnel). Op Linkeroever sluit de tunnel aan op het verkeersknooppunt van de Ring en de E34 richting Knokke. De tunnel loopt ondergronds tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos door. Aan de rechteroever komt de tunnel bovengronds bij het Noordkasteel, waar deze aansluit op het verdiepte Oosterweelknooppunt.

Het tunnelgedeelte tussen de inrijhellingen bestaat uit acht tunnelelementen, met afmetingen 160m x 42m x 10m en een gewicht van 65.000 ton elk. Deze elementen worden gebouwd in Zeebrugge, in een tijdelijk bouwdok naast het Boudewijnkanaal. Wanneer de tunnelelementen klaar zijn, wordt het bouwdok onder water gezet en worden de elementen drijvend gemaakt. Uiteindelijk worden ze, stuk voor stuk, per sleepboot aangevoerd richting Antwerpen en vervolgens afgezonken in een uitgebaggerde sleuf in de bodem van de Schelde, tussen de inrijhellingen.