Culturele ontdekkingstocht in Mons, provinciehoofdstad van Henegouwen
Culturele ontdekkingstocht in Mons, provinciehoofdstad van Henegouwen Inschrijven kan t.e.m. maandag 3 juni 2024!
Vond plaats op zaterdag 8 juni 2024 - 10:00
Place des Congrès, 7000 Mons (achterzijde station)

Ontdekkingstocht

Rigatoni à la crème de parmigiano millésimé

Orecchietti aux ragoût de bœuf et veau à l’ancienne

Leden zonder museumpas

Leden met museumpas

Niet-leden zonder museumpas

Niet-leden met museumpas

De tijdelijke tentoonstelling Rodin, une renaissance moderne, was voor de AIG de aanleiding om een bezoekje te organiseren aan Bergen, de provinciehoofdstad van Henegouwen.

Bergen, of Mons, met een gezellige Grote Markt, heeft een binnenstad die niet groter is dan ruwweg 1 × 1,5 km. Maar daarbinnen bevinden zich toch wel enkele bijzonderheden: het stadhuis is van de hand van dezelfde architect die het stadhuis van Leuven heeft getekend, het belfort is het enige Belgische belfort in barokstijl, de oudste Belgische vrijmetselaarstempel is er te vinden, en ook nog een Wikipedia avant la lettre, van meer dan een eeuw oud!

Ons bezoekje is uiteindelijk een uitgebreid programma geworden:
NB: Alle gidsen zijn Nederlandstalig.

10:05 Aankomst van de trein uit Brussel
Reis heen en terug vanuit Gent met een weekend-ticket voor 16 €!
10:15 Rondleiding in het nieuwe station van Mons, van Santiago Calatrava