Lezing en uitreiking van de Sartonmedaille 2023-2024
Vond plaats op donderdag 7 maart 2024 - 16u
Auditorium 1 van de iGent-toren, Technologiepark-Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde

Adriaan Linters introduceerde in de jaren zeventig het concept industriële archeologie in onze regio, en heeft sindsdien niet aflatend gestreden voor het behoud van industrieel erfgoed in Vlaanderen en Europa. In de wetenschap dat België tot rond de eerste wereldoorlog als het ‘Silicon valley’ van het Europese vasteland beschouwd kon worden, is het moeilijk te begrijpen hoe ons materiële en immateriële industrieel erfgoed veel minder aandacht krijgt dan in bijvoorbeeld Engeland, Frankrijk of Duitsland. Adriaan Linters is wat dat betreft een man uit de praktijk die op de barricades staat om dit erfgoed te behouden. Hij heeft veel ontwikkelingen in onze industriële geschiedenis beschreven en helpen bewaren, en is zo precies wat ‘ons’ ingenieurserfgoed nodig heeft. Adriaan Linters is o.a. de stichter van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie en is voor zijn inspanningen beloond met de European Heritage Award van de Europese erfgoedorganisatie Europa Nostra in 2019.

Uitnodiging Sartonmedaille 2024 Linters

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen op: hhtps://event.ugent.be/registration/SartonLinters